Tervetuloa Ruskon seurakunnan kotisivuille

« aihelistaan

Pitääkö Raamattua tulkita kirjaimellisesti vai symbolisesti.


  • nimimerkki

    Pohtija

    8.7.2017 klo 09:25
    Haluaisin kysyä seurakuntalaisten ja kirkon työntekijöiden kantaa Raamatuntulkinnasta. Pitääkö Raamattua tulkita sanatarkasti vai voidaanko kertomuksia tulkita symbolisesti?
    Minulle kysymys on tärkeä ja olennainen. Minkälaisia mielipiteitä Teillä on?

  • nimimerkki

    Waltteri Hämäläinen, seurakuntapastori

    11.7.2017 klo 14:52
    Hei Pohtija,

    Kiitos viestistä ja tärkeästä kysymyksestä.

    Raamattu on yksiin kansiin koottu kirjasto. Se rakentuu kymmenistä erillisistä kirjoista, joista jokaisella on oma syntyhistoriansa ja taustansa. Yhdessä ne muodostavat kokonaisuuden, joka kertoo Jumalan teoista ja Hänen rakkaudestaan kaikkia ihmisiä kohtaan. Raamatussa yhdistyvät toisiinsa jumalallinen ja inhimillinen.

    Raamattua lukiessa tapahtuu aina tulkintaa. Raamattua on tulkittu sekä sanatarkasti että symbolisesti. Ajattelen, että kyseessä ei ole "joko tai" tilanne. Molempia tulkintamalleja tarvitaan. Yksinään ne johtavat molemmat ongelmiin. Sanatarkka tulkinta johtaa sisäiseen ristiriitaan. Täysin symbolinen tulkinta taas johtaa rajattomuuteen.

    Raamattua olisikin siksi hyvä lukea rukoillen eli Jumalalta johdatusta ja viisautta pyytäen. Raamattua tulisi tulkita Raamatulla itsellään eli arvioida tulkintaa aina Raamatun muun ilmoituksen ja kokonaiskertomuksen valossa. Rikastuttavaa ja viisasta on myös tulkita Raamattua yhdessä muiden kristittyjen kanssa, jolloin näkökulma ja tieto lisääntyvät.

    Hyviä paikkoja Raamatun lukemiseen ovat raamattupiirit, joita lähes kaikissa seurakunnissa kokoontuu. Niissä voi yhdessä keskustella ja pohtia Raamatun tekstejä sekä niiden tulkintaa. Ruskon seurakunnan raamattupiirit ovat kesätauolla, mutta aloittavat toimintansa taas syksyllä. Tervetuloa mukaan!

  • nimimerkki

    Pohtija

    22.7.2017 klo 09:55
    Hei!

    Kiitos vastauksesta. Se oli todella kattava ja olen samaa mieltä. Erityisesti pidin tuosta, mitä kirjoitit sanatarkasta tulkinnasta, miten se johtaa sisäiseen ristiriitaan ja täysin symbolinen tulkinta rajattomuuteen. Se oli hyvin kiteytetty. Ja se, että tilanne ei ole joko-tai. Sitä kysymykselläni en tietenkään tarkoittanut, että kysymys olisi joko-tai. Vaikka kieltämättä se vähän siltä vaikutti.

    Usein olen törmännyt uskoviin, jotka ajattelevat, että vain minun/minun uskontokuntani tulkinta on ainoa oikea ja on esim. epäkristillistä nähdä ja uskoa muita näkökulmia. Minä ajattelen, että ihminen ei koskaan kykene hahmottamaan yhtä ainoaa oikeaa totuutta, eikä sen perusteella voi tuomita muita. Siihen pystyy vain Jumala. Ja niin on hyvä, meiltä ihmisiltä ei vaadita liikaa, vaan voimme turvautua Jumalan viisauteen. Ihmisen osa pyrkiä totuuteen, jonka mukana on armo.
    Tämä teema on minulle nyt kovin ajankohtainen.
    Kiitos tiedosta, on varmaan hyvä osallistua johonkin Raamattupiiriin.

    Kiitos, kun sain kirjoittaa ajatuksiani.
« aihelistaan

Osallistu keskusteluun

tai aloita uusi keskustelu »

Pitääkö Raamattua tulkita kirjaimellisesti vai symbolisesti.