Ruskon seurakunnan kirkkoherra Pasi Salminen ja punainen rättisitikka
Kuvaaja Mikko Virtanen

Elä tänään

Elämme yhteiskunnassa, jossa kaikkea on tarjolla. Näyttää siltä, että tavaroita ja ruokaa on meillä Suomessa aivan liikaa. Ihminen on tullut kylläiseksi. Materiaalinen pöhöttyneisyys saa aikaan tylsistymistä. Minkään eteen ei tarvitse tänään nähdä vaivaa. Lapsilla on liikaa kännyköitä ja tietokonepelejä. Vanhemmilla on pelko siitä, että ei vieläkään ole tarpeeksi. Pitää hankkia lisää, tehdä pitkää päivää, jotta sitten joskus olisi tarpeeksi. Sitten se elämä alkaa.

Kerrotaan kolmesta viisaasta miehestä, jotka keskustelivat siitä mistä se elämä oikein alkaa. Yksi miehistä oli katolilainen pappi, toinen oli luterilainen pappi ja kolmas oli juutalainen rabbi. Katolilainen pappi sanoi: ”Elämä alkaa siitä, kun siittiösolu hedelmöittää munasolun.”  Luterilainen pappi sanoi: ”Elämä alkaa siitä, kun hedelmöittynyt munasolu kiinnittyy kohtuun.”  Juutalainen rabbi sanoi: ”Ei pojat, ette te tiedä mitään! Elämä alkaa siitä, kun koira kuolee ja lapset muuttavat pois kotoa.”  Tällainen ”sitku”–elämä on liian tuttua meille kaikille. Ja ongelma on se, että kun näin eletään, huomataan pian, ettei se elämä alkanutkaan – ollenkaan!

Jeesus sanoi kerran: ”Älkää kootko aarteita maan päälle!” Olisi korkea aika pysähtyä miettimään, mikä elämässä on sittenkin kaikkein tärkeintä. Riippuuko meidän itsetuntomme siitä, mitä me olemme ja mitä me omistamme.

Elä tänään! Elämässä on niin valtavasti kauniita asioita, jo tänään. Tällä hetkellä luonto on ihmeellinen. Syksy on kauneimmillaan. Kunpa osaisimme pysähtyä katselemaan ja kuuntelemaan sitä. Nautitaan arjen pienistä hetkistä. Meidän arvomme ei ole siinä, mitä me olemme tai omistamme. Jokainen meistä on arvokas juuri tällaisenaan.

Iloa ja valoa!

Pasi Salminen