Seurakuntavaalien banneri uskottu, toivottu ja rakastettu

Seurakuntavaalit 2022

Seurakuntavaalit toimitetaan neljän vuoden välein. Marraskuussa valitaan 367 seurakuntaan yhteensä lähes 8 000 uutta luottamushenkilöä.

Seurakuntavaalit ovat ennen kaikkea paikalliset vaalit, joissa seurakuntalaisten joukosta valitaan henkilöt suunnittelemaan toimintaa seuraavalle nelivuotiskaudelle. Seurakuntavaaleissa pääset vaikuttamaan oman seurakuntasi tulevaisuuteen.

Mistä kaikesta seurakuntien luottamushenkilöt päättävät? Linkki avautuu uudessa välilehdessäLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Äänestä sellaisena kuin olet – olet uskottu, toivottu ja rakastettu

Äänestäminen on hyvä tapa vaikuttaa oman seurakuntasi asioihin. Olemme kaikki tervetulleita kirkkoon ja äänestämään. Me kaikki olemme uskottuja, toivottuja sekä rakastettuja.

Tutustu vaalien teemoihin Linkki avautuu uudessa välilehdessäLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Kuka voi äänestää seurakuntavaaleissa?

Seurakuntavaalit ovat edelleen ainoat valtakunnalliset vaalit, joissa 16-vuotialla on äänioikeus.

Seurakuntavaaleissa saavat äänestää viimeistään vaalipäivänä 16 vuotta täyttävät evankelis-luterilaisen kirkon jäsenet. Rippikoulua tai konfirmaatiota ei edellytetä äänestämiseen, jäsenyys riittää. Kirkkoon liittymisen tulee olla rekisteröity 15.8.2022 mennessä.

Seurakuntavaalien ehdokaslistat ja ehdokkaat Ruskon seurakunnassa v. 2022

26 Vuotinen Juha

27 Vähä-Piikkiö Ann-Marie

Seurakuntavaalien ennakkoäänestys

Suomen evankelisluterilaisessa kirkossa 20.11.2022 toimitettavien seurakuntavaalien ennakkoäänestys järjestetään 8.11.–12.11.2022 joka päivä Ruskon seurakunnan kirkkoherranvirastossa (Vanhatie 7, 21290 Rusko) kello 9.00–18.00.

Ennakkoäänestys järjestetään lisäksi seuraavissa ennakkoäänestyspaikoissa:

• K-Market Rusko,

Ohjaluodontie 2, Rusko ti 8.11.2022 klo 15-19

• Vahdon seurakuntatalo,

Kanttorilantie 1, Vahto ke 9.11.2022 klo 9-12 ja to 10.11.2022 klo 15-18

• S-Market Rusko,

Myllymäentie 2, Rusko pe 11.11.2022 klo 15-19

Äänioikeutettu seurakunnan jäsen voi äänestää ennakkoon minkä tahansa seurakunnan ennakkoäänestyspaikassa Suomessa ilmoittautumalla vaalitoimitsijalle ja esittämällä henkilötodistuksensa tai muun riittävän selvityksen henkilöllisyydestään.

Äänioikeutettu, jonka kyky liikkua tai toimia on rajoittunut voi äänestää kotona, mistä hänen tai hänen valitsemansa henkilön on ilmoitettava oman seurakunnan vaalilautakunnalle kirjallisesti tai puhelimitse kirkkoherranvirastoon viimeistään 4.11.2022 ennen kello 16.00. Kotiäänestyksen yhteydessä voi äänestää myös omaishoidon tuesta annetussa laissa (937/2005) tarkoitettu omaishoitaja. Kotiäänestykseen ilmoittautumislomakkeita on saatavana kirkkoherranvirastosta ja vaalien verkkosivuilta info.seurakuntavaalit.fi. Tavanomaisten aukioloaikojen lisäksi kirkkoherranvirasto on avoinna 4.11.2022 kello 16.00 saakka. Kirkkoherranviraston puhelinnumero on 044 720 3700.

Ruskon seurakunnan ennakkoäänestystä koskeva kuulutus on kokonaisuudessaan nähtävänä seurakunnan ilmoitustaululla kirkkoherranvirastossa 31.10.–12.11.2022, osoite Vanhatie 7, 21290 Rusko.

Seurakuntavaalien varsinainen äänestys

Aika: su 20.11.2022 klo 11-20

Paikka: Ruskon seurakuntakeskuksen kokoustila, Vanhatie 7 Rusko

Tullessasi äänestämään ota mukaan henkilöllisyystodistus tai vastaava!

Äänestyspaikalla suoritetaan myös vaalikeräystä, joka toteutetaan yhteistyössä Kirkon Ulkomaanavun, Kirkkopalvelujen Kotimaanavun, Suomen Lähetysseuran ja Suomen Pipliaseuran kanssa.

Varoja kerätään konfliktien ja kriisien uhrien tukemiseen kansainvälisesti ja Suomessa.