Kodin siunaus

Uusi tai vanha, omistus- tai vuokra-asunto, tilapäinen tai pitkäaikainen – koti on aina koti. Koti on yksi elämän merkittävimmistä paikoista. Kodin seinien sisällä tunnetaan ja eletään. Koti jaetaan merkityksellisimpien ihmisten kanssa. Kodissa jokaisella on oikeus tuntea itsensä arvokkaaksi ja olonsa turvatuksi.

”Sinun turvanasi on Herra, sinun kotisi on Korkeimman suojassa” Ps. 91:9

Kodin siunaus on vanha kristillinen tapa. Kotia siunatessa kiitetään kodista ja pyydetään siunausta kodin asukkaille ja kaikelle kodissa tapahtuvalle elämälle. Kodin siunaus on rukoushetki, jossa pyydetään kolmiyhteisen Jumalan läsnäoloa. Kodin siunaamisen voi toimittaa pappi, seurakunnan työntekijä tai seurakuntalainen. Kodin siunaamisen kaava löytyy virsikirjasta. Virsikirjasta Linkki avautuu uudessa välilehdessälöytyy myös kodin siunaamiseen, kotiin, perheeseen ja eri elämäntilanteisiin liittyviä virsiä.

Kodin siunaamiselle ei ole määrätty tiettyä hetkeä tai aikarajaa. Usein se toteutetaan, kun muutetaan uuteen kotiin. Kodin siunaamisen voi hyvin yhdistää tupaantuliaisiin, lapsen kastetilaisuuteen, avioliiton vihkimisen yhteyteen tai muuhun juhlaan. Monikulttuurisessa kodissa kodin siunaaminen voidaan toteuttaa useilla kielillä ja myös ekumeenisesti eli eri kristillisiä kirkkokuntia yhdistävästi.

Ruskon seurakunnan papit Pasi, Veikko ja Waltteri ovat käytettävissänne kodin siunaamisessa. Heiltä voi kysyä lisää tai varata kodin siunaamisen kirkkoherranvirastosta.

Kodin siunaus. Olohuoneen pöydällä kaksi kynttilää, risti ja kukkia.
Kodin siunaus