Rippijuhla

Rippijuhlia edeltää aina rippikoulun käyminen. Rippijuhla alkaa konfirmaatiomessulla kirkossa. Konfirmaatiossa konfirmoitava tunnustaa kristillisen uskon, hänet siunataan ja hänen puolestaan rukoillaan. Siunaukseen osallistuu yksi tai useampi konfirmoitavan kummeista. Konfirmaatiomessuun ovat tervetulleita kaikki.

”Käy uskon jalo kilpailu ja voita omaksesi ikuinen elämä, johon sinut on kutsuttu ja jonka olet tunnustanut päämääräksesi, kun monien todistajien läsnä ollessa lausuit hyvän tunnustuksen.” 1. Tim. 6:12

Konfirmaation jälkeen konfirmoitu voi käydä itsenäisesti ehtoollisella. Hän saa myös oikeuden toimia kummina ja asettua ehdokkaaksi seurakunnan luottamustoimiin täytettyään 18 vuotta. Kirkollisissa vaaleissa hän voi äänestää täytettyään 16 vuotta. Rippikoulun käynti on myös kirkollisen vihkimisen edellytys.

Rippijuhla on nuorelle tärkeä perheen juhla. Perinteisesti se on merkittävä askel kohti aikuisuutta ja vastuun ottamista itsestään sekä elämästään. Rippiristi on kaunis ja viestiltään merkityksellinen lahja konfirmoidulle. Kotiseurakunta lahjoittaa rippikoululaiselle oman Raamatun oppaaksi elämän matkalle. Virsikirjasta Linkki avautuu uudessa välilehdessälöytyy rippikouluun, nuoruuteen ja eri elämäntilanteisiin liittyviä virsiä.

Rippijuhlia vietetään usein kotona, mutta myös seurakunnan tiloja voi varata juhlapaikaksi. Ruskon seurakunnan juhlatilat ovat seurakunnan jäsenille maksutta käytettävissä. Tilat varataan kirkkoherranvirastosta. Lisää rippikoulusta voi kysyä seurakuntapastori Waltteri Hämäläiseltä.

Rippikoulunuoret ovat pukeutuneet valkoisiin alboihin ja kulkevat kulkueessa konfirmaatiomessuun.
Kuva: Jussi Vierimaa/Kirkon kuvapankki

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia